Det finnes svært mange verktøy som hjelper og forenkler hverdagen vår, også mange for oss digitale hoder og markedsførere. I dette blogginnlegget tipser jeg om fire verktøy du kan ta i bruk!

Verktøyene ble først tipset om i podcasten «Digital Marketing Podcast».En podcast jeg har funnet svært nyttig, spennende og lærerik flere ganger. Podcasten er på engelsk, slik jeg opplever svært mye informasjon om digital markedsføring er. Derfor har jeg nå med utgangspunkt i podcast episoden «5 Essential Digital Marketing Tools» av Digital Marketing Podcast skrevet dette innlegget og tipser om verktøyene -på norsk!

De fire verktøyene er:

  1. Quill Engage
  2. Swydo
  3. Coggle.it
  4. Canva

 

Quill Engage

Du har gjennomført en kampanje for en kunde, eller kunden din ønsker oversikt over statistikken. Du setter deg ned og begynner å analysere og utarbeide en rapport, vel… Quill Engage er verktøyet som gjør det for deg!

Du linker Quill Engage opp mot Google Analytics kontoen din, og Quill Engage skriver en rapport (på engelsk) basert på statistikken din! Dette er et verktøy jeg vet jeg kommer til å ta i bruk, og det kommer til å spare meg (og deg) for masse tid!

Verktøyet lager en rapport, gir deg oversikt over de viktigste statestikkene som «denne trafikken øker», «denne trafikken er gått xx% ned» osv. Rapporten gir deg et godt grunnlag for å utarbeide en enda dypere og mer spesifisert rapport (basert på hva du eller kunden din ønsker).

Dette sier Quill Engage om seg selv:

«Quill Engage explains Google Analytics data in plain English and delivers custom reports to you and your clients.»

«Immediately understand what’s driving your website’s performance with in-depth analysis on referral traffic, goals & conversions, events, ecommerce, and AdWords.»

Quill Engage har en gratisversjon som lar deg koble verktøyet opp mot en Google Analytics-konto. Har man en bedriftskonto kan man linke opp mot flere kontoer, alt etter behov.

Her kan du lese ett eksempel på en rapport Quill Engage lager for deg.

 

Swydo

Dette er et verktøy som lar deg hente informasjon fra flere plattformer og koble dem sammen. På den måten blir det enklere å se det helhetlige resultatet av de aktivitetende bedriften din gjør på nett!

Med dette verktøyet får du Google AdWords, Analytics og Facebook til å snakke sammen. Nå trenger du ikke lengre sitte å tolke og lage egne rapporter på tvers av plattformene, Swydo gjør det for deg.

Skjermdump av Swydo.com

Swydo har flere standardrapporter, men du kan også velge hva du vil se og hvordan du vil se det.

Swydo lar deg også planlegge når du ønsker rapporter. Du kan eksempelvis lage en rapport som gir deg en månedlig oversikt over resultater fra de ulike plattformene. Denne rapporten kan du få tilsendt i innboksen din 1. hver måned.

Det er for godt til å være sant at dette er et gratisverktøy. Du kan få en 14 dagers gratis prøveperiode men etter dette koster verktøyet penger. For $60 i mnd kan du lage tre brukere og ha opp til 20 kunder. Alle andre funksjoner er tilgjengelig uansett pris.

 

Coggle.it

Coggle.it er et tankekart / hjernekart /mind mapping verktøy. Du trenger hverken å laste ned eller installere noe, du bruker Coggle.it direkte i nettleseren din!

skjermdump coggle.it

Du kan dele tankekartet med så mange du vil, og dere kan alle sitte å jobbe med det samtidig. Endringer som blir gjort vises med en gang.

«Produce beautiful notes quickly and easily. Share them with friends and colleagues to work on your ideas together.»

Coggle.it er perfekt når man jobber med et nytt prosjekt, tar notater eller brainstormer rundt ideer. Jeg er glad i å lage og visuelt se prosesser og tidslinjer med et nytt prosjekt. I tillegg ønsker jeg ofte å visuelt se kjøstrakten, og de aktiviteter kunden blir eksponert for i de ulike leddene av kjøpstrakten. Tidligere har jeg brukt alt fra power point til tegneblokken. Fra nå av kommer jeg til å bruke Coggle!

 

Canva.com

Dette verktøyet har jeg brukt flere ganger. Canva gjør alle til grafiske designere.

Jeg jobber eksempelvis med flere kunder, deriblant en nyoppstartet nettbutikk. Vi jobber med å skape vår merkevare og definere hvem vi er. Med Canva kan man enkelt velge mellom eksisterende templates eller lage sine egne. På denne måten sikrer man en helhetlig visuell profil i sosiale medier og på nett.

Et tips som kom frem i podcasten, som jeg er helt enig i, er å opprette egne templates for alle sosiale medier og plattformer bedriften bruker. På den måten kan man enkelt publisere nytt innhold som henger sammen med og bidrar til å opprettholde/skape bedriftens visuelle profil.

Dette gjør det enklere for kundene å kjenne igjen bedriften og bidrar til å skape ønskede assosiasjoner.

Skjemdump Canva.com

Som du ser på bildet over finnes det et canva for alle formater, og du kan enten bruke de ferdige templatene eller lage dine egne. Canva gjør det enkelt å være kreativ!

Trenger du bildemateriell? Da kan jeg anbefale Depositphotos og iStock.

Uendelige muligheter

Igjen, det finnes nærmest uendelig med muligheter! Har du noe å tilføye om verktøyene jeg har tipset om? Eller har du kanskje oppdaget andre verktøy du sverger til? Jeg vil gjerne høre om dem!

// Inspirasjonen til dette innlegget og de fire verktøyene er hentet fra podcasten «Digital Marketing Podast». Jeg har tilføyd mine tanker om verktøyene. Hvis du stusset over hvorfor podcasten tipset om fem verktøy og jeg fire, så er det fordi det ene verktøyet foreløpig kun er tilgjengelig i USA og UK. //

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *