Det å sette opp konverteringer for å måle ulike suksessfaktorer på din nettside kan gjøres på mange måter, og det finnes nesten uendelige faktorer å måle. Google Support har mange gode artikler for det meste, du er kun ett søk unna å finne svaret! I tillegg finnes det mange flinke sjeler der ute som deler av sine erfaringer og kunnskaper. Her viser jeg deg fire måter å sette opp konverteringer på ved hjelp av Google Analytics, AdWords og Google Tag Manager

Mål i Google Analytics

Har du en nettside hvor du har implementert Google Analytics kan du sette opp konverteringer dirkete i Analytics. I Analytics heter konverteringer mål. I Analytics finner du oppsettet under administrator-> mål -> velg +nytt mål for å komme i gang.

Her kan du lese mer om mål (konverteringssporing) i Analytics: https://support.google.com/analytics/answer/1032415?hl=no&ref_topic=6150889

Konverteringer i AdWords

Driver du med annonsering på nettsiden din og da har en aktiv AdWords konto kan du også sette opp konverteringer her. Klikk på verktøy i topp-menyen-> konverteringer -> +konvertering -> velg hva du ønsker å spore.

Etter trinn tre får du opp disse valgene:

Velg det som passer for den konverteringen du ønsker å måle, og du er i gang!

Her kan du lese mer om konverteringssporing i AdWords: https://support.google.com/adwords/answer/1722022?hl=no

Google Analytics og AdWords = sant

Har du både Google Analytics og AdWords kan du koble kontoene sammen. På den måten får du oversikt over statistikken fra Analytics, altså nettsiden din sammen med statistikken fra annonsene dine. Du kan for eksempel lage tabeller. En annen finurlig ting er at du kan importere de konverteringene du har satt opp i Analytics inn til AdWords. Dette gjør du slik:

Trykk på tannhjulet øverst til høyre -> tilknyttede kontoer -> Google Analytics -> slå på automatisk merking.

Hvis du bruker samme mail på både analytics-kontoen og adWords-kontoen din vil du automatisk få opp en liste over tilgjengelig analytics kontoer. Velg den kontoen du ønsker å koble opp mot adWords.

Når dette er gjort får du opp denne oversikten:

Under konverteringer, trykk på linken -> huk av de konverteringene du ønsker å importere -> trykk på den blå importer-knappen.

Som du ser kan du også importere remarketinglister. Remarketinglistene setter du opp i Google Analytics. Disse kan du i AdWords bruke for å målrette annonsene dine og by mer for brukere som allerede har sett annonsene dine, de som har gjennomført konverteringer osv (alt etter hvordan du konfigurerer remarketinglisten).

du kan også sette opp konverteringer via…

Konverteringer i Google Tag Manager

Ved denne metoden å sette opp konvertering på har jeg valgt å lage en video. Dette fordi det krever litt mer implementering enn ved de andre metodene. Google Tag Manager gjør at du ikke trenger å legge inn koder manuelt på nettsiden din. Dette betyr også at om du skulle bytte plattform eller gjøre endringer i design er du sikret at alle sporinger følger med. Selv om det krever litt mer under implementeringen kan det lønne seg på lang sikt!

Etter at jeg satte opp tag’en i Google Tag Manager ville jeg ha statistikken tilgjengelig i Google Analytics. Dette slet jeg litt med og jeg fant i hvertfall litt færre «how to»-videoer på dette temaet enn andre.

I videoen tar jeg deg gjennom hele prosessen med å sette opp en tag som sporer klikk på en spesifikk link på ditt nettsted. Når det er gjort viser jeg deg hvordan du i Analytics setter opp et mål som henter informasjonen fra tag’en. Slik får du sett statistikken.

Her kan du lese mer om hvordan sette opp ulike tag’er i Google Tag Manager: https://support.google.com/tagmanager/answer/6106716

Jeg håper innlegget har gitt deg en oversikt over ulike metoder å sette opp konverteringssporing på! Alle metodene fungerer godt, og hva som er enklere enn andre kommer an på de verktøyene du kjenner til og bruker.

Jeg ønsker deg masse lykke til med konverteringssporingen! Lurer du på noe, så ikke nøl med å ta kontakt. Har du andre tilbakemeldinger så legg gjerne igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *