En av oppgavene vi skal gjøre i forbindelse med faget Digital Markedsføring er å vurdere en nettbutikk. Da jeg var på besøk hos farmor og farfar i går ble det klart hvilken nettbutikk jeg ville skrive om, nemlig Kolonial.no

Onkelen min har i flere år foreslått og argumentert for at farmor og farfar skal begynne å handle mat på nett. Prøvd å fortelle hvor enkelt det er, hvor lettvint det er å få maten rett på døra, slippe å bære selv osv. Men farmor og farfar er glade i rutinene sine, de er på den lokale cafeen en gang i uken og de liker å handle mat på butikken. Da møter de kjentfolk og får vært litt sosiale. De har vært skeptiske til konseptet med å «klikke» hjem mat.

Da jeg satt i sofaen hjemme hos farmor og farfar i går, slurpet i meg litt Earl Grey te og vi bablet i vei om alt fra politikk til de gode gamle glansdager sa farmor plutselig at de har begynt å handle på kolonial.no! Litt forundret, med god viten om skepsisen sa jeg «Å! Så gøy, hvordan syns du det er?». «Helt fantastisk, og så enkelt!» var svaret jeg fikk. I det øyeblikket tenkte jeg; når kolonial.no har gjort det så enkelt og brukervennlig å handle på nett at skeptiske farmor, som liker å møte folk på butikken syns det er genialt, da har de fått det til! Dette må jeg se nærmere på.

Førsteinntrykk

Innen fem sekunder burde kunden finne svaret på:

Har jeg kommet til riktig sted?
Hva kan jeg gjøre her?
Hvorfor skal jeg gjøre det her?

skjermdump kolonial.no

Så, hva syns du? Har vi kommet til riktig sted?

Lysende mot oss er den ikoniske gule bilen, med Kolonial.no skrevet i hvitt. Logoen er plassert øverst i venstre hjørne, godt trekk. Jeg ble nemlig fortalt i norsktimen en gang at siden vi leser fra venstre til høyre husker vi best det som står øverst på venstre side og nederst til høyre. Nederst til høyre finner vi «chat med oss»-funksjon, så om vi er i tvil om vi har kommet riktig, ja, da kan vi sende en melding.

Hva kan vi gjøre her på kolonial.no?

Vi kan søke i varer, trykke på «varer»-knappen for å se utvalget og se på oppskrifter. I tillegg kan vi enkelt se «Priser og utlevering», «Hjelp og Kundeservice» eller bli «Bedriftskunde». Kolonial.no har på en oversiktlig måte klart å gi kunden mye informasjon med en gang man entrer nettsiden.

Jeg vil nevne en ting, som faktisk var det første jeg tenkte da jeg så nettsiden; «Hvor er butikken?». Nå som jeg har sett litt på nettsiden skjønner jeg det godt, og vet at jeg enten kan søke på den varen jeg trenger, eller gå via «Varer»-knappen. Allikevel, i og med at min første tanke var som den var, vil jeg ønske meg en enda tydeligere funksjon for å begynne handlingen. For eksempel en knapp noe ala «Fyll posene dine her» eller «Start handlingen», kanskje kunne man kalt knappen for «Inngang» bare for å spille på hvordan en fysisk butikk er bygget opp.

Til det siste spørsmålet, «Hvorfor skal jeg gjøre det her?» vil jeg si JEG FÅR TRE GRATIS LEVERINGER *jubler*. Det er også andre faktorer som forteller meg hvorfor jeg skal handle hos Kolonial.no. Under informasjonen om gratis leveringer er det en liste med andre fordeler ved å handle på nett. På samme bilde viser Kolonial.no flere utmerkelser, som bygger opp under troverdigheten deres. Kommer tilbake til dette under trygghet.

Ta fem-sekunders-testen selv, og se om du får svar på de tre spørsmålene!

TERKNINGKAST 5

Synlighet

93% av alle internett-opplevelser begynner med en søkemotor (DigitalMarketingPeople). Derfor er det viktig å være synlig på de søkeordene  potensielle kunder vil bruke for å finne frem til Kolonial.no. For å vurdere synlighet har jeg brukt søketermene «matvarer på nett» og «kolonial.no» for å se hvor Kolonial.no havner i søkeresultatene.

Søketerm: matvarer på nett

Det er mange aktører om beinet på søketermen «matvarer på nett». For å få med Kolonial.no i skjermdumpen måtte jeg zoome ut til 80% visning. Det betyr at om man googler «matvarer på nett» så ser man ikke kolonial.no i skjermbildet, man er nødt til å scrolle ned. Når det er sagt finner vi Kolonial.no som øverste organiske søk.

Enten så bruker ikke kolonial.no «matvarer på nett» som søkeord, eller så har de en dårligere kvalitetsscore, lavere bud eller en kombinasjon av disse sammenlignet med konkurrentene.

Søketerm: Kolonial.no

Når en googler «Kolonial.no» får vi opp både en annonse og det organiske søket under.

Om noen googler Kolonial.no vet de mest sannsynlig hva de søker etter, at Kolonial.no da dukker opp både som annonse og som organisksøkeresultat bygger opp under at de er en seriøs aktør.

Det er lurt å være synlig i søkeresultatene både i form av annonsering, men enda viktigere er det å vises som organisk søk. 70-80% av alle søkende ignorerer annonsene (DigitalMarketingPeople) og ser rett til de organiske søkene. Basert på dette gjør Kolonial.no det bra. Allikevel vil jeg anbefale å forbedre kvalitetsscoren og endre budstrategien, for å bli synlig i annonsene for søketermen «matvarer på nett». Når flere av de store konkurrentene er synlige der, og Kolonial.no ikke er det, kan det virke negativt.

TERNINGKAST 5

Brukervennlighet og kjøpsprosess

Brukervennlighet og kjøpsprosess går hånd i hånd. Det er når du skal kjøpe et produkt du kjenner på om nettsiden er brukervennlig eller ikke.

Menystruktur

Ved å trykke på «Varer»-knappen havner man på en side hvor alle kategoriene står listet opp i en kolonne på venstre side. Du ser hva som er hva, og når du trykker på en kategori dukker det opp underkategorier.

Kategoriene deles opp i underkategorier, og alle produktene vises med bilder.

Selv om det er enkelt å finne frem til riktig produkt kunne menyen vært enda tydeligere oppdelt. Man bruker unødvendig med tid for å skille de ulike kategoriene fordi de kun står som tekst og ikke er skilt med feks bokser eller linjer.

Søkefunksjon

Søkefunksjonen likte jeg godt! Dette er enkelhet på sitt beste.

*Trenger ost*, *søker på ost*, *ser ost*, *kjøper ost*

Listen over forslag er lang, og når du ser den typen ost du vil ha, ja da kan du legge den rett i handlekurven!

Betaling

Høyre side av nettsiden er brukt til å vise hvilke produkter jeg har i handlekurven min. Der kan jeg enkelt trykke på «Gå til kassen».

En allerede registrert kunde vil da oppleve at betalingsinformasjonen er lagret og at det bare er å bekrefte handelen og velge leveringsmåte og tidspunkt.

For en ny kunde er veien til betaling noe lengre. Som ny kunde dukker det da opp «Steg 1: Lag en brukerkonto». Her fyller man inn om man er privatperson eller bedrift og standard informasjon som navn, e-post, adresse osv. For å kunne gjennomføre bestillingen må jeg bekrefte e-post og fylle inn ytterligere informasjon.

TERNINGKAST 4:
Jeg sier det igjen, Farmor er fornøyd og syns det er lett å forstå seg på menyen. Det syns jeg og, men syns allikevel menystrukturen og selve butikken gjøres ryddigere og tydeligere, det vil gjøre det enda enklere for kunden.

Betalingen er god og stort pluss at man kan se sine tidligere ordrer og ikke trenger betalingsinformasjon til hver handel. Forbedringspotensialet er å be om minimalt med informasjon når man gjennomfører en handel. For mange kunder kan det å måtte fylle inn mye informasjon og lage en brukerkonto for ett kjøp oppleves tungvint og til og med føre til at noen kunder ikke gidder å handle.

Be om minst mulig informasjon, og kun det som er absolutt nødvendig! Resten kan komme på en mail etter gjennomført kjøp! «Hei! Takk for at du handlet hos oss. Neste gang blir det enda enklere. Fullfør din profil hos oss!»

Teknologi og hastighet

Spill av videoen for å se hvordan Kolonial.no, Marked.no og Retthjem.no lastes inn:

Amazone.com har forsket på og funnet ut at for hvert sekund over fem sekunder synker salget med 7%!

I forhold til konkurrentene gjør Kolonial.no det bra. Om vi bruker resultatene fra Amazone.com er Kolonial.no akkurat på grensen til å ikke miste salg, kun basert på tiden det tar å laste inn nettsiden.

Ved hjelp av PageSpeed ser man hvorfor nettsiden laster inn til den hastigheten den gjør.

 

TERNINGKAST 4:
Ved å gjennomføre noen av forbedringene PageSpeed foreslår vil nettsiden oppleves som enda raskere, og bli bedre tilpasset den enheten kunden benytter seg av.

Kundetilfredshet

Da jeg skulle vurdere kundetilfredshet var det første jeg gjorde å gå inn på Facebook. Som forbruker er jeg vandt til og forventer nesten å finne stjernemarkeringen, hvor kunder har vurdert tjenesten og lagt igjen en kommentar om hva de syns er bra eller dårlig. Facebook siden til Kolonial.no har over 42 000 likerklikk, men jeg klarte ikke å finne stjernerangeringen.

Ved å lese gjennom «innlegg på siden» der kunder har skrevet alt fra hyggelige historier om levering, til forslag til forbedringer får man et positivt og godt inntrykk av Kolonial.no.

Vi lar oss påvirke av venner og venners venner. Positiv Word of mouth er en enkel måte å vise andre kunder hvor gode dere er! Få derfor kundenes meninger tydeligere frem!

Jeg må bare skyte inn en kommentar fra Farmor. De skulle nemlig handle Q-melk, men dere var tomme, så da måtte de handle Tinemelk istedenfor. Det var ikke noe problem det, men de ville aller helst hatt Q-melk.

TERNINGKAST 4

Trygghet, priser og utmerkelser

Å fremstå som en troverdig og sikker aktør er viktig. Å fremheve trygghetstegn gjør at kunden føler seg trygg på tjenesten. Som nevnt under førsteinntrykk viser Kolonial.no flere utmerkelser og priser. Priser og utmerkelser er faktisk et eget vurderingskriterie, men jeg syns det henger så godt sammen med trygghet og kommer tydelig frem på Kolonial.no, så jeg slår dem sammen.

I tillegg til banneret på nettsiden fremhever Kolonial.no prisene og utmerkelsene på Facebook.

«Best i Test» —Din Side 19.02.2016
«Billigst» —Aftenposten 10.02.2015
«Billigst» «Best i Bruk» «Terningkast 6» —Dine Penger 20.11.2015
«Best i Test» —Klikk.no 12.11.2015

På nettsiden vises flere nyere utmerkelser. Listen på Facebook kan derfor med fordel oppdateres.

Nederst på siden finner vi merkene: Trygg E-handel og Trust ecommerce Europe. Disse går i ett med bakgrunnen, og kan fremheves enda litt mer.

TERNINGKAST 5:
Å fremstå som en trygg aktør innebærer også å være oppdatert. Fremstå som en enda tryggere tjeneste ved å oppdatere listen på Facebook og vise frem andre trygghetstegn som Trygg E-handel enda tydeligere.

Kundekommunikasjon

Kolonial.no er aktive på Facebook. De svarer på henvendelser fra kunder og publiserer ulike innlegg. Mange av innleggene viser inspirasjon til middager og tips.

E-post: Ved registrering kan man velge om man ønsker å motta forslag, tips og tilbud på e-post. I tillegg kan man huke av for å motta ukemeny.

TERNINGKAST 6:
Kundekommunikasjonen er variert og spennende! I tillegg kan man selv velge hva man ønsker å motta av kommunikasjon.

Konsept og strategi

«Kolonial.no er Norges største matbutikk på nett. Vi tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter, enten levert hjem eller til hentepunkt. I samarbeid med REMA 1000 holdes prisene lave, og gjennom partnere som Strøm-Larsen og Godt Brød, tilbyr vi et spennende, lokalt utvalg.

Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Kolonial.no det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.»

Konklusjon

Kolonial.no har som mål og lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer. Konspetet er godt og tjenesten er tydelig bygget opp rundt målet. Det er ingen tvil om at Kolonial.no har en ramme for hvordan de utvikler tjenesten sin.

De aspektene ved tjenesten jeg har påpekt i dette innlegget er ikke store, de er ei heller spesielt avgjørende for hvor god tjenesten til Kolonial.no er. Tjenesten er allerede god! De aspektene jeg har påpekt vil jeg heller klassifisere som det lille ekstra. Det som kanskje kan bidra til å løfte tjenesten fra så god den er nå, til å bli «Norges beste handleopplevelse for dagligvarer«.

Så Kolonial.no takk for at dere har gjort det så enkelt å handle mat på nett. Takk for at dere er en god tjeneste som gjør hverdagen enklere for både småbarnsfamilier og eldre mennesker! Jeg avslutter med enda mer ros fra farmor «Alle vi har snakket med er kjempefornøyde!».

TERNINGKAST TOTALT SETT 4++/5-

Vurderingskriteriene er utviklet av Karl Philip, og du finner dem her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *